Intercultural Dialogue and Ethical Challenge in the Latin-American Thought
Abstract
In a globalised world the intercultural dialogue and the interaction – different from integration - among different peoples and cultures is more and more necessary. The article deals with the issue of interculturality, considered an intelligence to live together in the diversity.  The intelligence to do it is found on the basis of an approach to the processes of integration of Latin American countries that must be based on mutual dialogue, learning and enrichment, in order to promote the human development by mechanisms of intercultural communication – able to lead to the valorisation of their own things– and by the relation with the different, understood as bioethical, intercultural and prudential fundaments. The article analyzes the Latin-American thought on the matter, so addressing problems relevant for all the world and for the Mediterranean basin in particular.
References
Arendt, H. (2006). OrÃgenes del totalitarismo. Madrid: Alianza.
Bartolomé, M.A. (2006), Procesos interculturales. AntropologÃa polÃtica del pluralismo cultural en América latina. Mexico City: Siglo XXI.
Bauman, Z. & Donskis, L. (2015). Ceguera moral. La pérdida de sensibilidad en la modernidad lÃquida. Bogotá: Paidós.
Bello Reguera, G. (2006). El valor de los otros. Más allá de la violencia intercultural. Madrid : Biblioteca Nueva.
Berggruen, N. & Gardels, N. (2012), Gobernanza inteligente para el siglo XXI. Una vÃa intermedia entre occidente y Oriente. Bogotá: Taurus.
Beuchot, M. (1999). Fundamentación analógica de la interpretación filosófica de la cultura. In S. Arriarán - M. Beuchot, FilosofÃa, neobarroco y multiculturalismo, Colonia del Mar : Itaca.
Cacciatore, F. (2013). Coloro che arrivano. Milan: Mimesis.
Cacciatore, G. (2015). La ética de la imaginación en el nuevo espacio de la interculturalidad. Naples:
Fornet-Betancourt, R. (1994). Hacia una filosofÃa intercultural latinoamericana. San José de Costa Rica : DEI.
Franco, Z. R. (2011). Desarrollo humano y su relación con la bioética. Manizales: Universidad de Caldas.
Fromm, E. (2000). ¿Podrá sobrevivir el hombre? Madrid : Paidós
Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visible e invisibles de la guerra y la violencia. Bilbao : Bakeaz-Gernika.
Gardner, H. (1994). Estructuras de la mente. La teorÃa de las inteligencias múltiples. México City: FC.
Gil Iriarte M.L. (1996), El desmoronamiento de la razón patriarcal y la emergencia de los discursos marginales. TravesÃas 1.
Luque Lucas L. (2006), El ciego que nació en siete ciudades. Madrid: Belaqua.
Marina, J. A. (2012). La transfiguración de la inteligencia. La inteligencia ejecutiva, Barcelona: Ariel.
Martin, V. R. (2011). Alterità e riconoscimento. Problemi dell’etica interculturale in America Latina. In R. Diana & S. Achella, Filosofia Interculturale. Milano: Mimesis.
Martin, V. R. (2012). La memoria polÃtica de un nuevo siglo. Revista de FilosofÃa 70 (1), pp.18-30.
Martin, V. R. (2014). Bio-polis. Problemas de convivencia en las ciudades de América latina. Cultura Latinoamericana, 21, pp. 153-170.
Martin, V. R. (2016). Un enfoque ético de la integración latinoamericana. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
MartÃnez, M. & Hernández, C. (2014-2015). Ética Intercultural y educación para la educación latinoamericana. REDHECS, Universidad Rafael Belloso ChacÃn, 18, pp. 315-335.
Quintero, M.P (2011). Ética intercultural y comunidades de diálogo y argumentación intercultural para la población criolla venezolana y latinoamericana. In Consciencia y Diálogo. Historia, cultura y subjetividad (pp. 29-50), Merida.
Roig , A. A. (1981) TeorÃa y crÃtica del pensamiento latinoamericano. México City : FCE.
Roig, A. A. (1994). La dignidad humana y la moral de la emergencia en América Latina. In Etica do discurso e filosofÃa da libertacao (pp.171-186). Ed. by A.Sidekum. São Leopoldo : Unisinos.
Roig, A.A. (1997). FilosofÃa Latinoamericana e Interculturalidad. Anuario Mariteguano 9, pp.132-144.
Salas-Astrain R. (2003), Ética intercultural. Ensayos de una ética discursiva para contextos culturales conflictivos. Santiago de Chile: UCSH.
Salas-Astrain, R. (2011). Ética, conflicto e interculturalidad. Lima: PUCP.
Tejedor, C. & Bonete, E. (2006). ¿Debemos tolerarlo todo?, Madrid: Desclée.
Touraine, A (2000) ¿Podremos vivir juntos? Buenos Aires: FCE.
Trias, E. (2003). Ética y condición humana. Barcelona: PenÃnsula.
UNESCO (2015a). Éducation à la citoyenneté mondiale, Paris.
UNESCO (2015b). L’Éducation en vue du developpement durable, Paris
Urban, G. R. (1973). ¿Sobreviviremos a nuestro futuro? Barcelona: Plaza y Janes.
Van Potter, R. (1973). Bioethic. Bridge to the future. New Jersey: Prentice Hall.
Wimmer, F. M. (1995). FilosofÃa intercultural ¿nueva disciplina o nueva orientación de la filosofÃa? Revista de FilosofÃa de la Universidad de Costa Rica, 80.
Authors who publish in this journal agree with the following points:
- The author(s) guarantee(s) that the article is original and that it has not previously published nor sent to other journals for consideration.
- The author(s) declare(s) that the article does not violate the copyright of third parties and assume(s) the full personal and financial responsibility for any legal action which may be brought by third parties against the ICSR Mediterranean Knowledge
- The author(s) retain(s) the rights of the article. The ICSR Mediterranean Knowledge is allowed to publish it in digital edition with licence Creative Commons Attribution Licence 4.0 (CC BY-NC-ND) or in any other form that the publisher considers opportune. The licence allows others to share the article, provided that the authorship and the initial publication in this journal are reported.
- The author(s) can establish arrangements with non-exclusive license to distribute the published version of the article (eg. deposit it in an institutional archive or publish it in a monograph), indicating that it was first published in the Journal of Mediterranean Knoweldge.
- The author(s) can distribute the work online (eg. on their website) only after that it is published by the Journal of Mediterranean Knoweldge (see The Effect of Open Access).